Optimering din virksomhed med digital efterkalkulering

For at alle virksomheder kan løbe rundt, kræver det en omsætning, der skal resultere i et overskud. Uanset hvilken service, virksomheden forhandler, skal det kunne betale sig. Tid er penge, og hvis du skal bruge dobbelt så lang tid på en opgave som antaget, bliver fortjenesten også mindre – dels hvis opgaven er honorarlønnet og dels fordi, du i den ekstra tid, du har brugt på at løse opgaven for kunden, ikke vil kunne løse en ny opgave for en ny kunde. Det handler altså om, hvordan man bruger sin tid så effektivt som muligt, og derfor er efterkalkulering et værktøj, der kan give dig større viden om effektiviteten af arbejdet i virksomheden og sikre dig et større udbytte.

 

Hvorfor er efterkalkulering smart?

Efterkalkulering handler om tidsberegning af opgaver, altså hvor lang tid, det tager at løse en given opgave. Dette kan gøres både manuelt og elektronisk, men er nødvendigt, hvis man skal have en chance for at forbedre sin virksomheds effektivitet. Tid er penge, men viden er tid. Med efterkalkulering får du et indblik i, om den afsatte tid til opgaven, stemmer overens med den tid, det tog at udføre opgaven. På den måde, kan du rette tidsestimeringen til og dermed give et mere konkret bud på, hvor hurtigt du kan løse den pågældende type opgave i fremtiden. Ved at fordele den korrekte mængde tid på de rigtige opgaver, sikre du, at din virksomhed kan tjene penge på dem.

Elektronisk efterkalkulering har den fordel at tidsforbruget på en opgave kan registreres, mens den løses, og du kan dermed se, om det stemmer overens med det forventede forbrug. Derudover kan du bruge dine indsamlede data igen, når du senere skal give en kunde et tilbud på opgaver, du tidligere har udført. Den elektroniske database gør det muligt at søge på enkelte opgaver, kunder eller typen af opgaver, således at du hurtigt kan finde dine gemte data frem og give et præcist bud på tid og pris for opgaven.

 

Digital efterkalkulering sparer tid og skaber overblik

Kort sagt er efterkalkulering et værktøj til at se, i hvilket omfang tilbud og opgave afspejler hinanden. Det skaber et overblik over, på hvilke opgaver, der tjenes penge, og hvor der skal laves om.  Som nævnt tidligere har digital efterkalkulering den fordel, at man kan følge med i tidsforbruget løbende, men det sparer også tid i forhold til manuel efterkalkulering. Ved at gå fra manuelle timesedler til fx et online system, springer man mange led over i efterkalkuleringsprocessen. Fx slipper man for at indskrive data på papir, at indsamle papirerne og senere indskrive dem digitalt. Desuden undgår man at timesedlerne går tabt, fordi de allerede ligger elektronisk, og det er meget nemmere at sende videre til bogholderiet.

Der er ingen grund til ikke at udnytte de muligheder man har for at skabe den bedste version af sin virksomhed. Digitaliseringen sker overalt i samfundet, og hvorfor skal efterkalkuleringen ikke følge med? Det handler om at tage imod al den hjælp, man kan få, og i den travle hverdag kan alle bruge et par timer ekstra – så hvorfor ikke bruge tiden så optimalt som muligt?

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *